Gabinet Chirurgiczno-Proktologiczny

dr n. med. Piotr Małek

Rzeszów, ul. Cegielniana 38
Rejestracja:
665 710 107

Dieta

Wybieraj produkty z grupy, które zawierają naturalnie wyższą zawartość błonnika pokarmowego:

  • grube kasze(gryczana, jęczmienna) zamiastdrobnych (mazurska, manna),
  • pieczywo ciemne (razowe, pełnoziarniste) zamiast pieczywa jasnego (z białej mąki)
  • ryż brązowy zamiast białego
  • makaron razowy zamiast białego.

W diecie bogatoresztkowej zastosowanie mają także suszone owoce, zwłaszcza suszoneśliwki, morele, rodzynki.

 

Spożywaj dużo owoców, warzyw i roślin strączkowych, które są bogatym źródłem błonnika. Zaleca się spożywanie przynajmniej 1 kg owoców i warzyw z przewagą tych drugich.

 

Nie rozgotowuj potraw! (warzywa gotowane na półtwardo,makaron al dente, kasze i ryż gotowane na sypko).

 

Dodawaj do potraw produkty bogate w błonnik, np. dodatek płatków owsianych do jogurtów, sałatek, otręby pszenne jako dodatek do ziemniaków puree czy soków.

 

Ogranicz spożywanie produktów wysokoprzetworzonych, produktów cukierniczych, które zawierają tylko znikome ilości błonnika lub nie zawierają go wcale.

 

Wypijaj przynajmniej 2 litry płynów dziennie. Aby nie zwiększać kaloryczności diety zamiast soków oraz słodzonych napojów wybieraj wody mineralne.

 

Pomocniczo można stosować dwie łyżki oleju z oliwek rano do sałatki.